menu
banner

#06 Soledad

Tema 03 Relaciones

Diftongernde verber (o > ue)

thumbnail image

A.01

/
Tip Vælg den korrekte oversættelse af verbet!

Klik på det rigtige svar!
De kan
arrow_forward Pueden
arrow_forward Podemos
arrow_forward Podéis
Jeg kan
arrow_forward Pueden
arrow_forward Puedo
arrow_forward Puede
Hun kan
arrow_forward Podemos
arrow_forward Puedes
arrow_forward Puede
Vi kan
arrow_forward Podemos
arrow_forward Podéis
arrow_forward Puedes
Du kan
arrow_forward Puedo
arrow_forward Puedes
arrow_forward Puede
Jeg kan
arrow_forward Puedes
arrow_forward Puede
arrow_forward Puedo
Han kan
arrow_forward Pueden
arrow_forward Podéis
arrow_forward Puede
Jeg kan
arrow_forward Puedes
arrow_forward Puedo
arrow_forward Podemos
Hun kan
arrow_forward Pueden
arrow_forward Puedo
arrow_forward Puede

A.02

Tip Bøj det spanske verbum PODER (o > ue)

Skriv i de tomme felter!
Poder : at kunne
singularis
1. pers.
jeg
check dangerous
2. pers
du
check dangerous
3. pers
han/hun
check dangerous
pluralis
1. pers
vi
check dangerous
2. pers
I
check dangerous
3. pers
de
check dangerous

A.03

Traducción

Oversæt fra dansk til spansk!

Tip Brug verbet poder

Husk at der kommer et verbum i infinitiv efter poder

Gense videoen, hvis du synes det er svært!

Husk at tage noter hvis du vælger at gense videoen!

Jeg kan snakke spansk

check_circle dangerous

Hun kan altid siempre sove dormir: at sove

check_circle dangerous

Vi kan bo i Spanien

check_circle dangerous

I kan begynde timen / lektionen la clase

check_circle dangerous

A.04

Tip Mange spanske verber diftongerer: (o > ue) i verbets stamme.

Bøj det spanske verbum DORMIR (o > ue)!

Skriv i de tomme felter!
Dormir : at sove
singularis
1. pers.
jeg
check dangerous
2. pers
du
check dangerous
3. pers
han/hun
check dangerous
pluralis
1. pers
vi
check dangerous
2. pers
I
check dangerous
3. pers
de
check dangerous

A.05

Tip Mange spanske verber diftongerer: (o > ue) i verbets stamme.

Bøj det spanske verbum ENCONTRAR (o > ue)

Skriv i de tomme felter!
Encontrar : at finde
singularis
1. pers.
jeg
check dangerous
2. pers
du
check dangerous
3. pers
han/hun
check dangerous
pluralis
1. pers
vi
check dangerous
2. pers
I
check dangerous
3. pers
de
check dangerous
Pencil

A.06

Skriv!

Verberne forneden diftongerer. De er vigtige at lære! Bøj alle verberne i dit noteshæfte! Skriv videre på din sektion, der hedder diftongerende verber. Skriv diftongen (o > ue) med en anden farve!

Skriv i hånden, så lærer du mest!

Tip Luk computeren! Quiz hinanden i verbernes bøjning & betydning!

Diftongerende verber

Poder (o > ue) at kunne

Dormir (o > ue) at sove

Encontrar (o > ue) at finde

Contar (o > ue) at fortælle

Recordar (o > ue) at huske

Ordforråd

B.01

Diftong: Lyt & skriv!

Lyt og skriv ordene, som du hører! Du kan finde hjælp i dine noter fra a.06

Tip Udtale!

En diftong er en forbindelse af to vokallyde i samme stavelse. De to lyde smelter sammen og bliver til én stavelse. På spansk udtales -ie altså som én stavelse.

play_circle
play_circle
play_circle
play_circle
play_circle   info Der er ingen diftong i 1. og 2. person pluralis

En diftong er to lyde, som smelter sammen og bliver til én stavelse
(fx o > ue)
play_circle   info Ordet indeholder et (med en trykstreg over)
play_circle

B.02

Traducción

Oversæt til dansk! Se dine noter fra a.05 Tip Der ingen diftong i 1. og 2. person pluralis

En diftong er to lyde, som smelter sammen og bliver til én stavelse
(fx o > ue)

Recordamos: På spansk er subjektet gemt i verbets bøjning. Det ligger nemlig i verbets endelse.

Når man oversætter, bliver ét spansk ord til to på dansk – et subjekt og et verbum.
check_circle dangerous
Cuentas:
check_circle dangerous
Duerme
check_circle dangerous
Pueden
check_circle dangerous
encuentra
check_circle dangerous

B.03

Småord / repetition

Klik og match de spanske gloser med deres danske betydning!

derfor
altid
donde
pero
por eso
der
siempre
men
nogle gange
allí
hvor
a veces
#

Prøv igen!

Skriv gloserne ned!

Pencil

B.04

¿Løs gåden?

Slå betydningen af nedesntående ord op i ordbogen. Skriv dem i dine noter! Bliv derefter i fællesskab enig om:

arrow_right_alt

Hvad ordenes betydning har tilfælles?

arrow_right_alt

Hvordan ordenes betydning adskiller sig fra hinanden?

Algo volume_up
Nada volume_up
Nadie volume_up
Alguien volume_up

Læseforståelse

C.01

Inden I læser!

Snak sammen: Hvordan kan man finde venner i et nyt land, hvis man ikke snakker sproget ret godt?

Mens du læser!

Indsæt de manglende, diftongerende verber i de rigtige former i teksten!

Verberne, du skal indsætte, står i INFINITIV i teksten.

Soledad migrante
abstarkt illustration

Hola a todos. Me llamoLlamar(se):
at kalde (sig)
at hedde
Santos. Tengo 17 años. Vivo en Tejas, EE. UU.EE. UU.: USA Soy un menormindreårig migrante no acompañadoUledsaget
(krydset grænsen uden voksne)
. Aquí dicenDecir: at sige que soy latino. Soy de Honduras originalmente. check_circle dangerous mi historia en esteeste: dette foroforum porque necesito ayudaayuda: hjælp. SientoSentir (e > ie) una soledad terrible. No Saber (vb.) qué hacer. ¿ Tal vezmåske tú puedes ayudarayudar: at hjælpe?

Después de llegar a EE. UU.EE. UU.: USA estoy completamente solo. Mi familia todavía está en Honduras. Mis padres también quieren venirvenir: at komme, pero no check_circle dangerous . En mi país hay mucha inseguridadGæt, tænk på engelsk! y violencia. Hay muchas pandillaspandilla: bande y crimenGæt, tænk på engelsk! en la zona donde vive mi familia. Es una zona pobrePobre: fattig. Por eso la vida es difícil. Y por eso estoy aquí en EE. UU. Quiero volvervolver: at vende tilbage a mi país, pero no puedo. Es muy peligrosofarligt allí.

La soledad que sientosentir (e > ie) es increíble. Extrañoextrañar: at savne tanto a mi familia, mi comunidad y mi gente. Soy menor de edadedad: alder. No meme: mig pueden deportar. Puedo estudiar aquí en EE. UU. Pero en la escuelaescuela: skole no tengo ni siquieraikke engang un solo amigo. No check_circle dangerous conectar con los otrosandre estudiantes. No puedo hacer amigos aquí. Siento que no tenemos nada en comúntilfælles. Es comocomo: (lige)som que nadie entiendeEntender (e > ie): at forstå mi situación. Todo es nuevo. NadieSe dine noter b.04 sabeSaber (vb.) quiénquién: hvem soy. Por eso siento que soy nadie. En clase siempre estoy solo. Tengo miedotener miedo: at være bange de hablar con los otros estudiantes. Tengo miedo de decirdecir: at sige algoSe dine noter b.04. Hablo muy poco inglésengelsk. Creo que piensanpensar (e > ie) que soy raromærkelig. Por eso no digodecir: at sige nadaSe dine noter b.04. No hablo con nadieSe dine noter b.04. Estoy en casa solo todo el tiempo. Siempre estoy cansadotræt. check_circle dangerous mucho. A veces check_circle dangerous a mi familia y comunidad en Honduras. Piensopensar (e > ie) mucho en los buenos recuerdosrecuerdo: minde de mi familia.

La vida en un nuevo país es difícil. No saber: at vide mucho sobre EE. UU. No puedo entenderentender: at forstå bien la cultura. Estoy desorientado todo el tiempo. Solo quieroQuerer (e > ie) desaparecerdesaparecer: at forsvinde. Tampocoheller ikke es fácil encontrar gente en la misma situación fuera deuden for la escuela. Muchos latinos como yo tienen miedomiedo: frygt de ser deportados. Por eso no salensalir: at gå ud mucho. Viven en las sombrassombra: skygge. Es difícil check_circle dangerous una comunidad aquí.

¿Correcto o falso?
play_circle
Correcto
C
check
Falso
F
close
play_circle
C
check
F
close
play_circle
C
close
F
check
play_circle
C
check
F
close
play_circle
C
check
F
close
play_circle
C
close
F
check

C.02

Dan sætninger!

Klik og forbind kolonne 1 med kolonne 2!

Tip Forbind sætninger så de passer med tekstens indhold!

Klik først på en sætning i kolonne 1. Klik derefter på en sætning i kolonne 2

billede af Maria

Creo que piensan que soy raro.

Es una zona pobre.

Nadie sabe quién soy.

Muchos latinos tienen miedo de ser deportados.

Por eso la vida es difícil

Por eso no digo nada

Por eso no salen mucho

Por eso siento que soy nadie

Brug sproget

D.01

¡Ayuda a Santos!

¡EscribeSkriv! una respuestaSvar a Santos! QuiereQuerer (e > ie) mejorarmejorar: at forbedre sus relaciones sociales en la escuela. ¿ Quéhvad? puedePoder (e > ie) hacerhacer: at gøre?

Find inspiration i ordforråddet forneden! Du kan slå flere ord op i ordbogen!

Tip Skriv dine sætninger i hånden, så lærer du mest!

Vocabulario

Pencil
Substantiver

Amistad venskab

Respeto respekt

Tolerancia Gæt!

Empatía empati

Solidaridad Gæt! Tænk på engelsk!

Colaboración Gæt! Tænk på engelsk!

Integración

Inclusión

Comunicación

Interacción

Participación

Diversidad diversitet

Equidad lighed

Honestidad ærlighed

Confianza tiltro

Aceptación accept

Responsabilidad

Apoyo støtte

Adjektiver

Amistoso venskabelig

Comunicativo kommunikativ

Participativo deltagende

Respetuoso respektfuld

Tolerante tolerant

Empático empatisk / forstående

Solidario solidarisk

Colaborativo samarbejdsvillig

Inclusivo inklusiv

Interactivo interaktiv

Diverso divers

Equitativo retfærdig

Honesto ærlig

Confiable troværdig

Responsible ansvarlig

Adverbier

Amistosamente venskabeligt

Respetuosamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Tolerantemente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Empáticamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Solidariamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Inclusivamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Participativamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Diversamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Honestamente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Confiablemente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Responsablemente adverbierne minder om adjektiverne i den forrige boks!

Adverbier kan lægge sig til verber, og sige noget om måden, som man gør noget på

Diftongerende verber

Poder (o > ue) at kunne

Dormir (o > ue) at sove

Encontrar (o > ue) at finde

Contar (o > ue) at fortælle

Recordar (o > ue) at huske

Querer (e > ie) at gerne ville

Pensar (e > ie) at tænke / synes

Empezar (e > ie) at begynde / starte

Perder (e > ie) at miste / tabe

Sentir (e > ie) at føle

Andre verber

Mejorar At forbedre

Hacer at lave / gøre

Crear at skabe

Saber at vide

Aprender at lære

Entender at forstå

Comunicar at kommunikere

Compartir at dele

Escuchar at lytte

Ayudar at hjælpe

Participar at deltage

Integrar at intergere

Incluir at inkludere

Respetar at respektere

Tolerar at tolerere

Interactuar at interagere

Colaborar at samarbejde

Apoyar at støtte

Aceptar at acceptere

Reconocer at anerkende

Valorar at værdsætte

Enseñar at vise / at lære fra sig